Bingolotto
[2002-03-13]
BINGOLOTTO Info på Hanöhus med Curre Lundmark den 12 mars.Bosse Engkvist på Bingolotto norra Skåne-Blekinge bjöd in till informationsmöte om Bingolottoförsäljningen på Hanöhus. Med sig hade han Curre Lundmark som nu aktivt arbetar för Bingolotto i säljstödsgruppen. Kansliet var samlat för att lyssna på. Bosse berättade att Bingolotto nu för första gången tecknar ett tvåårskontrakt med TV4 om programmet. Tidigare har man endast haft ettåriga avtal men nu tar TV4 steget ut och skriver ett längre kontrakt. Programmet kommer också att ändra profil på flera sätt. Bl.a. kommer de utländska artisterna att bytas ut mot svenska och nöjesinnehållet blir mera inriktat mot dansband. Bingolotto gör så eftersom man fått mycket kritik för att tittarna inte längre känner igen sig i alla de engelspråkiga inslagen. Vidare berättade Bosse om det tapp som försäljningen i hockeyklubbarna gör när hockeysäsongen slutar. Tappet kan inte förklaras av att ungdomarna går till fotboll och säljer för fotbollsklubben istället, vilket de flesta av oss i publiken trodde. Istället handlar det nog mera om att ungdomarna sprids när säsongen tar slut och att de inte då säljer Bingolotter. Bosse och Curre pratade om möjligheten att arbeta aktivt med prenumerationslotter för att säkra försäljningen över hela säsongen. Curre pratade om vikten av tydlig information och att sätta upp mål även i Bingolottoförsäljningen. Som ett exempel på ett tydligt mål visade han att en enda såld lott på ett år ger en nettoinkomst för klubben på 680 kronor. Att öka 10 lotter ger alltså 6800:- och 100 lotter 68 000:- Avsevärda summor! Vidare berättade Curre om sponsnet.se, ett sponsringsföretag startat av bland andra Ankan Parmström. Sponsnet kan erbjuda sponsorförsäljning regionalt även för mindre lokala klubbar och har också speciella paket med Bingolottoförsäljning riktade mot klubbens sponsorer. Avslutningsvis framförde några klubbar synpunkter på att många i föreningarna började sakna motivation för bingolottoförsäljningen. Curre påtalade återigen vikten av Bingolotto som inkomstkälla för föreningarna, att det inkomsttillskott försäljningen ger klubben är mycket svårt att finna på annat håll och har blivit en nödvändighet för landets föreningar i framförallt ungdomsarbetet. Egna tankar kring Bingolottoförsäljningen: Bingolotto är i dag TV4:s kanske största underhållningsprogram. Varje lördag under 40 veckor lockar programmet ca 1.5 miljoner tittare. Av försäljningen lotter går 46-48% efter totala försäljningsbonusar tillbaka till föreningsrörelsen. Trots att det kan kännas trögt att sälja är nettointäkterna mycket goda. Hur kan vi på olika sätt öka försäljningen? Säljer vi 10 nya lotter tjänar vi netto per år 6800:-. 50 lotter innebär 34 000:-. Kan vi jobba ännu mera aktivt med prenumerationsförsäljning? Kan vi erbjuda våra sponsorer paket med prenumerationslotter? Kan vi sälja lotter aktivt i hallen? På stan? Kan vi knyta upp nya försäljningsställen? Kommentera gärna. /Jesper Repo jesper@kristianstad-hockey.l.se.
|