Med humor, lättsamhet och utan pekpinnar
[2007-01-20]
Med ovanstående recept på framgång avslutade Mats Näslund (team manager Tre Kronor), Curre Lundmark (Infront Sports & VM Guldtränare) samt Lennart Hovelius (mångårig Landslagsläkare) CITY GROSS och KIK, s ledarskapsdag på Yllan under fredags eftermiddagen den 19 januari 2007. En magnifik avslutning helt efter föredragshållarnas eget recept. Per Ola Färdig (marknadsansvarig i KIK) tillika Tre Kronors Huvudsponsor genom CITY GROSS kedjan (i sin position som marknadschef för Bergendahlsgruppen) var dagens arrangör. Per-Ola inledde dagens program kort och koncist och kan med gott mod gå till helgvila efter en helt igenom lyckad dag. En riktig kanondag på Yllan. Dagens överskott från ledarskaps-dagen gick oavkortat till KIK.s ungdomsverksamhet genom den programavgift deltagande sponsorer och deltagare bistod med.
Bidrog till en intressant dag utöver det vanliga gjorde även Tommy Boustedt (utvecklingsansvarig Svenska Ishockeyförbundet) som på ett tydligt sätt visade på klara och raka paralleller mellan att fostra hockeyspelare och utveckla företags verksamhet. Produktutveckling med kvalité för bättre konkurrensförmåga var budskapet. Tommy Boustedt betonade starkt hockeykonsulenternas roll och sa med glimten i ögat att, - kanske Bengt-Åke Gustavsson platsar bland dessa, som Boustedt ansåg vara förbundets allra viktigaste kuggar. En ordentlig presentation fick åhörarna också av det utbildningsmaterial, de strategier och struktur som förbundet utvecklat under Boustedts 5-åriga tid som utvecklingsansvarig. Ishockeyförbundet står väl rustat och om 10 till 15 år kommer denna kvalitéts satsning visa hur väl hockeykonsulenterna nått ut i klubbarna med budskapet. En tid av uppföljning och förädling är att vänta. Patrik Wigelius (Marknadschef Svenska Ishockeyförbundet) betonade värdet av varumärket TRE KRONOR och de pengar detta genererar till ungdomslandslags-verksamheten, men sa också att det är viktigt att betona de resurser som går ut i föreningarna till ungdomsverksamheten. Inte minst viktigt är den Good Will sponsorer kan tillskriva sig av detta och använda i sin marknadsföring och försäljning av just dessa spin off effekter tillsammans med varumärket TRE KRONOR. Wigelius avslutade med att betona vikten av att dra in pengar för att kunna genomföra det utvecklingsprogram förbundet satt i sjön.

Både Curre Lindmark och lokalt ansvarige arrangören Per-Ola Färdig kunde glädja sig åt ett väl genomfört seminarium.
Dagens huvudtema var ledarskap i näringsliv och idrott, likheter/skillnader i arbetssätt, coaching, planering, och rekrytering. Roger Hansson (sportchef Rögle) och Curre Lundmark delgav deltagarna sina erfarenheter och gedigna kunskap i dagens tema. Nytillträde Generalsekreteraren i Svenska Ishockeyförbundet, Robert Falck berättade om förbundets ansträngningar att få VM till Sverige 2012. Robert Falck propagerade för mer lobbying gentemot kommunpolitiker från klubbarnas sida i syfte att bygga fler och mindre ishallar. Mer is åt folket var hans budskap. Som krydda på moset presenterade en av KIK´s huvudsponsorer KPMG vilka regler som gäller för företag ur ett skattemässigt perspektiv. Slutsatsen som KPMG gav var att vara så specifik och tydlig som det går i avtalet mellan sponsortagare och sponsorgivare, då det egentligen inte finns några skatteregler som är bokstavs specifika kring detta utan stora utrymme för tolkningar föreligger. Dagen gick i hockeyns tecken med mycket skratt och förhoppningsvis en del kloka spinn-off effekter och nya fräscha kontakter för alla närvarande. Från hemsidans vy måste vi skicka en hälsning till alla inom KIK och alla andra som bidragit för att genomföra denna dag. Vi saluterar och gratulerar Er alla till �en kanondag på Yllan�. Och tack alla deltagare som tog detta tillfälle i akt och tillsammans gjorde denna dag till just en kanondag. Ingen nämnd, ingen glömd. |